صاحبان علائم تجاری برای رسمیت بخشیدن قانونی به نام و نشان خود باید برند خود را به ثبت برسانند. برندها میتوانند یک طرح خاص، نماد، عبارت و یا نام باشند. برند ارائه دهنده خدمات با فروش محصول خواهد بود. نشان تجاری یا برند به طور کلی صفات و ویژگیهای مخصوص به خود را دارد و با دیدن و شنیدن و حس کردن میتوان آن را در ذهن ثبت کرد. به دلیل تعداد تقاضای بالا و ارسال هر روزه تعداد زیادی اظهارنامه ثبت نام برند به اداره مالکیت معنوی ارائه و تعداد محدود کارشناسان اداره مالکیت معنوی، طبیعتاً با صفهای طولانی بررسی اظهارنامههای ثبت علامت تجاری مواجه خواهید شد. در ادامه شما میتوانید اطلاعات برند یا لوگوی مورد نظرتان را جهت ثبت آن توسط حسابرس وارد نمایید. این سامانه به شما امکان می دهد با حداقل مراجعه و تماس تلفنی به خواسته ی خود دست پیدا کنید.
ثبت برند برای تمایز افراد، محصولات و خدماتشان از یکدیگر به کار میرود. به عبارتی دیگر رقبا با ارائه خدمات مشابه نمیتوانند از سالها زحمت و تلاش شما سوء استفاده کنند. با ثبت مالکیت معنوی برند چنانچه افراد سودجو مرتکب چنین عملی شوند شما به عنوان مالک نام و برند میتوانید بر اساس گواهی ثبت برند اقدام به شکایت نماید.
ثبت برند در ایران
با توجه به قوانین هر کشور شرایط انتخاب و ثبت برند و یا ثبت علامت تجاری میتواند متفاوت باشد. در ایران نیز با توجه به این قوانین علامتهای انتخاب شده به عنوان برند نباید مخالف با موازین اسلامی و اجتماعی باشند. علامتهایی که در ادامه خواهیم گفت ممنوع هستند.
نمادهای دولتی و علامت تجاری موسسات رسمی که میتوان به صلیب سرخ، هلال احمر و … اشاره کرد.
نماد پرچم ایران با علامت مخصوص جمهوری اسلامی ایران.
کلماتی که برند را به ایران مرتبط کنند مانند دولتی، ایران و … نباید در نام برند باشد.
علامتهایی که بر خلاف هنجارهای عمومی باشد و یا نظم عمومی را مختل کند.
انتخاب علائمی که در ارتباط با محصول باشند. برندی که انتخاب میکنید نباید گمراه کننده باشد. به عنوان مثال قرار دادن تصویر اتومبیل بر روی لبنیات گمراه کننده و بیربط است.
از نشانههای سلطنتی، سازمانهای بین المللی و … نیز نباید استفاده کنید.
تشابه زیاد دو برند و نام به طوری که تشخیص کالا و خدمات آنها از هم ممکن نباشد.
علامت یا نام تجاری که به شکل گمراه کننده شبیه یک نام و یا علامت تجاری متعلق به موسسه دیگر باشد.
مزایای ثبت علائم تجاری
ثبت برند مزایای بسیاری دارد که در اینجا به چند مورد از برترین مزایای ثبت آن اشاره میکنیم:
۱-یک برند خوب میتواند مانند یک میان بر ذهن انسان را در برخورد با حجم بالای اطلاعات بازاریابی به مقصد برساند. به عنوان آیتمی بسیار ارجحتر از دیگر آیتمها، ذهن مشتریها را به سمت برند اصلی حفظ کند. مثلا وقتی نام سامسونگ را میشنوید چه چیز در ذهن شما تداعی میشود؟
۲- برندها باعث بروز رفتاری متمایز از سایر رفتارهایی که یک مصرف کننده دارد میشوند. باعث تشویق برای خرید میشود و هیجان را به دل جامعه میآورد.
۳- به شرکتها این امکان را میدهد تا محصولاتشان را از یکدیگر متمایز سازند. ابزاری نیز برای بازاریابی و اساس ایجاد وجهه و شهرت شرکتها هستند.
۴- اجازه استفاده از آنها به اشخاص ثالث داده میشود و منبع مستقیم درآمد از حق امتیازها میباشند. جزء ضروری موافقت نامههای اعطاء نمایندگی هستند.
آیا ثبت برند و لوگو تفاوتی دارند؟
نکتهای که در ارتباط با تفاوت ثبت برند و لوگو میتوانیم به آن اشاره کنیم این است که لوگو معمولا تنها از طریق دیداری موجب یادآوری شرکت و محصولات به مشتریان خواهد بود. درحالی که برند علاوه بر یادآوری شرکت از طریق دیداری، از راههای دیگری مانند شنیداری نیز شرکت و محصولات را به یاد مشتری خواهد آورد.در هر صورت توجه داشته باشید که مراحل ثبت برند در هر دو موضوع ثبت لوگو و برند یکسان میباشد. هزینه ثبت برند نیز در هر دو مورد یکسان میباشد.
در نهایت میتوان گفت به عبارتی لوگو شکل یا تصویری از یک علامت خاص است که گاهاً به برندها الحاق میشوند.
ثبت برند بین المللی
در گذشته برای ثبت علامت تجاری در کشورهای مختلف با ارائه تقاضانامههای متعدد با زبانهای مختلف و هزینههای متفاوت میتوانستید برند خود را ثبت کنید. برای سهولت در ثبت برند مادرید بین المللی 86 کشور عضو کنوانسیون پاریس با هم متحد شدهاند و تحت عنوان سیستم مادرید، یک دستورالعمل بین المللی برای ثبت برند به تصویب رسانده اند.
بنابراین برای ثبت برند در سطح بین الملل به جای چندین تقاضانامهی متعدد، با یک تقاضانامه تحت سیستم مادرید میتوانید برند خود را در همهی کشورهای عضو این سیستم به ثبت برسانید. توجه داشته باشید که برای ثبت برند بین المللی، باید ابتدا برند مورد نظر خود را در کشورتان به ثبت برسانید. سپس از طریق سیستم مادرید به ثبت بین المللی آن اقدام نمایید.
سیستم توافق نامه مادرید از دو عهدنامه تشکیل شده است. این سیستم برای ثبت علائم در سطح جهانی کاربرد دارد. برای درخواست ثبت علامت بین المللی متقاضی باید کلیه مدارک خود را به دفتر WIPO در ژنو ارسال کند. پس از ارسال، کلیه مدارک مورد بررسی واقع میشود.
پس از طی این مرحله علامت در WIPO ثبت میشود و به کشورهای تعیین شده ارسال میشود. در واقع این یک پروسه اداری است. اگر یک شرکت درخواست شما را رد کند این امتناع به WIPO ابلاغ میشود و در دفتر بین الملل ثبت میشود. این سیستم یک سیستم ایمن بین المللی است اما ثبت و عدم ثبت آن در کشور مشخص میشود.